Fotoalbums:

New Zeeland

Fiji

Safari i Mosambique

Efter en meget lang flyvetur til Johannesburg ankom vi til en meget anerledes kultur hvor forskellen mellem rig og fattig er enorm. Vi korte igennem omrader som kun bestod af slum hvor "husene" bestod af hvad de har kunne finde af trae, plastik, pap mm. Vi blev indkvateret pa drifters hotel hvor safarien skulle begynde dagen efter.

Vores gruppe pa 13 personer bestod af tyskere og hollaender sa der blev snakket en del tysk undervejs til vores ulempe da vi jo ikke er de bedste til tysk men vi fik hurtigt laert dem at snakke engelsk sa vi ogsa kunne folge med i samtalerne.

Den forste dag pa safarien korte vi den lange vej igennem Syd afrika op imod kruger park. Undervejs gjorde vi stop ved pilgrims rest, ved et stort vandfald og ved verdens tredje storste kloft inden vi kom til drifters camp hvor vi skulle overnatte. Campen la i en privat dyrepark og om aftenen/nat korte vi rundt i en aben safari bil pa udkig efter dyr det var rigtig spaendende vi sa bl.a. elefanter, bofler, aber, giraffer, vilde hunde mm. Naeste morgen tog guiden os med pa en gatur rundt i parken hvor vi sa de sma dyr som ogsa lever i Afrika feks. en kaempe edderkop, briller, fugle mm.

Samme dag ankom vi til Kruger park som er den storste national dyrepark i syd afrika. Her skulle vi overnatte i telte i en camp inde i selve parken. Den efterfolgene dag brugte vi i safari bilen  pa udkig efter dyr og vi sa alle "big 5" dvs. bofler, elefanter, nasehorn, flodheste, lover.

Naeste dag korte vi over graensen imellem syd afrika og Mozambique det gik heldigvis smertefrit og de lod os komme over uden problemer. Vi tog glaedeligt billeder af hele forlobet men fik efterfolgende af vide at det var forbudt at filme eller tage billeder af graense overgangen og at udstyret ville blive konfiskeret , ups...

Pa den anden side blev vi modt af det vilde afrika dvs.taet buskads, bumpede veje, sma landsbyer hvor hytterne var lavet af ler og hvor kvinderne med sma babyer pa ryggen stod og lavede mad over bal i hjemmelavede gryder med en sulten borneflok omkring sig, hunde og hons lobene frit omkring imens maendene og de store drenge passede familiens/stammens geder eller koer. Senere pa dagen ankom vi til vores forste rigtigt bush camp dvs. uden bad og et hul i jorden som toilet. Altsa midt ude i ingenting omringet af vilde dyr og selvfolgelig skulle Diana tisse midt om natten men hun turde ikke at ga ud da vi havde faet af vide at de vilde dyr saerlig er aktive om natten sa derfor provede hun at holde sig med det resultat at hun la vagen til tidlig morgen indtil hun blev nod til at vakke Anders da hun til sidst havde vand i ojene. Halvvejs inde i akten horte og sa Anders et par lysede ojne i graesset tat der pa og med et trak Diana bukserne pa og hoppede ind i telte selvom hun ikke var faerdig.Vi fandt aldrig ud af hvilket dyr det var...

Naeste dag korte vi videre igennem bushen og ankom sent om aftenen til Mambo camp. Vi fik af vide af guiden at campen la taet pa en lovekoloni men vi sa desvarre ikke nogen i lobet af natten.

Dagen efter korte vi videre igennem Mozambique og sa mange af de sma primitive landsbyer og gjorde holdt i en for at kobe ind til de naeste par dage. En sakaldt butik i sadan en landsby bestod af fa flasker vand, cola og kiks ogsa er den endda vel udstyret. Vores vandtank i bilen var sluppet op sa derfor var vi nod til at stoppede ved en brond hvor vi selv skulle pumpe vand op. I kan tro der skal mange pumpeslag til for man er oppe pa 350 l. vand. Vi ankom til campen sent om aftenen lige i tide til at sla teltene op for et kampe uvejr kom ind over campen.Men det varede heldigvis kort tid sa vi havde mulighed for at forberede vores aftensmad som vi plejede hen over balet.

Vi korte tidligt videre naste morgen for at na den naste camp inden morket. Undervejs gjorde vi holdt i en landsby og lige sa snart bussen stoppede blev vi omringet born i alle aldre. Nogle af pigerne i gruppen havde taget legetoj med til dem og der opstod narmest kampe om dette. Da vi tog billeder af dem og viste dem det bagefter pa skaermen blev de helt vilde og skreg af grin.

Vi ankom til Josefh camp om aftenen. Campen la ved siden af Josefh eget hus hvor han boede sammen med sine tre koner og born. Pa hans grund boede ogsa hans mor, bror og soster men det var ham som var overhovedet hvilket man tydeligt kunne se da han sad pa en stol i forhold til de andre som sad pa jorden. Om aftenen fandt vi hurtigt ud af at det kriblede og krablede lidt mere pa jorden end det havde gjort i de andre campesites fordi der var fyldt med skorpioner alle steder. Sa det var om at se sig for og lyse godt med sin lygte.

Vi ankom til Vilanculos om eftermiddagen hvor vi skulle overnatte i 2 dage. Vi skyndte os ned til stranden for at fa en dukkert men vi skulle et godt stykke hen ad stranden for vi fandt et godt sted da der la efterladte skibe ude i vandet og pa stranden.  Morgenen efter skulle vi pa en sejltur ud til en af oerne for at snorkle ved et rev. Det var en smuk tur og vi sa mange flotte fisk og muligvis en haj men vi var ikke helt sikre da den var et stykke nede som en side bonus blev vi alle godt solbraendte.

De naeste 3 dage stod pa afslapning ved drifters beach camp som la 100 meter fra vandkanten med en fantastisk udsigt. Dag 2 tog vi pa en havsafari hvor vi snorklede med en kaempe hvalhaj som 3 1\2 meter lang med en kaempe mund til at spise planton. Det var en helt fantastisk oplevelse at svomme ved siden af dette store dyr , den var sa taet pa at vi kunne rore den. Pa et tidspunkt vendte den sig om og svommede lige imod os og da ma jeg (Diana) indromme at jeg blev en lille smule bange og skyndte mig at svomme bag ved Anders. Vi sa ogsa delfiner springe i vandet taet pa baden men de svommede desaerre vaek inden vi naede ned til dem. Vi brugte tiden pa stranden til lange gaturer, badeturer mm.

Dagen efter naede vi til byen Maputo en meget beskidt by med en masse maerkelige mennesker sa den korte vi hurtig fra igen for at na hen til faergen som skulle sejle os til det hotel hvor vi skulle overnatte. Men da vi kom hen til faergen fik vi af vide at faergen ikke sejlede da den var i stykker og maske var i drift igen engang i december (sadan er Afrika). Derfor blev vi nod til at korer en kaempe omvej omkring bugten pa 3 timer og det blev sent om aftenen for vi naede hotellet. Undervejs var bade guiden og vi i tvivl om vi endelig var pa rette vej eller om vi blev nod til at overnatte i bushen men vi naede heldigvis frem i god behold.

Naeste dag naede vi frem til et elefant resevat som er kendt ved at elefanterne havde overlevet krigen ved at vandre ned igennem syd afrika. Vi sov i telte ( for sidste gang) i resevatet og tog pa gamedrive rundt i resevatet. Her sa vi blandt andet en krokodille som var pa vej ned til et vandhul hvilket er lidt usaedvanligt at se.

Vi krydsede graensen mellem Mozambique og Syd Afrika dagen efter. Forskellen imellem disse lande er meget stor feks. kommer man fra meget bumpede grus\sand veje over til asfalteret velholdte veje i syd afrika. Vi ankom til drifters Zulucamp tidlig eftermiddag. Diana gik pa opdragelse med pigerne rundt i omradet og Anders slappede af ved poolen. En af dagene vi var ved Zulucamp besogte vi en skole som drifters sponsorer. Her optradte bornene for os med sang og dans og efter besoget tog vi ud til et resevat som la i et meget smukt omrade. Undervejs kom vi virkelig taet pa mange af de vilde dyr og det var en fed oplevelse.

Sidste dag pa turen brugte vi pa at korer den lange vej tilbage til Johannesburg heldigvis sov vi det meste af tiden.

Nedenfor kan i se et udpluk af de over 800 billeder vi har taget pa turen. Afrika er et meget smukt land med en spaendene kultur og det er bestemt ikke sidste gang vi besoger landet.