Fotoalbums:

Sidney i Australien

Fiji

New Zealand

Sa er vi kommet til det smukke New Zealand og faet kobt en lille bil som skal vaere vores trofaste folger de naeste par maneder det er en sjov made at rejse rundt pa men det stiller ogsa krav til ens kreativitet at fa plads til alt i en lille bil, men indtil videre er det gaet fint. Da julen jo naermer sig har vi pyntet bilen med en engel, snefnug i ruderne og med danske flag og haber dermed at julestemningen indfinder sig selvom det er lidt svaert med 30 grader udenfor. Vi startede vores tur i Aukland og korte nord pa mod New Zealands nordligste punkt. Undervejs overnattede vi pa forskellige campingsteder ved kysten. Naturen pa denne straekning minder lidt om vestkysten krydret med bjerge og sma vandfald. Pa vej tilbage korte vi et stykke pa den beromte 90 mill beach hvor vi startede med at sidde fast i sandet men vi kom fri og nod den smukke tur langs vandet. Derefter korte vi mod oens ostkyst hvor vi blandt andet besteg en gammel vulkan og det var lidt af en sejrer at komme op da det gik lodret op igennem vildnisset. Men udsigten var hele turen vaerd. Samme dag besogte vi ogsa hot water beach hvor man skal grave et hul i sandet hvorefter hullet bliver fyldt med kogende varmt vand. Turen gik ogsa igennem Roturoa hvor der er termiske omrader hvor svovldampen star op af jorden og kloakdaeksler. I samme by sa vi ogsa det flotte maori forsamlingshus og kirke som er specielt i maden det er skaeret ud pa. Lidt udenfor byen var vi i hells gate (termisk omrade) hvor der ogsa var mulighed for at slappe af i mudderbad og miniralvand. Fortsaettelse folger.....

Vores tur i New Zealand fortsatte ned langs ostkysten mod Wellington. Vi var et smut forbi Dannevirke og Anders havde glaedet sig til et godt gammeldags dansk maltid med stegt flaesk og persille sovs, men vi blev meget skuffet da vi ankom for udover navnet pa byen var der ikke meget dansk over det.

Vi tog efterfolgende faergen til sydoen og  blev overvaeldet af oens smukke natur. Som billederne viser er her alt fra vandfald til glecher. Men vi naede desvaerre ikke saerlig langt ned af kysten for vores lille dyt gik i stykker (olietrykket fik en stor blodprop som satte sig fast) Vi blev trukket hen pa et vaerksted hvor Anders heldigvis fik lov til at lave det meste pa bilen, men vi korte alligevel derfra 3 dage efter med lidt ondt i pengepungen.

Vi tilbragte juleaften ved glacieren Fox for at komme derop med en helicopter og vandrer. Men turen blev desvaerre aflyst to gange pga. darligt vejr sa vi endte med at nyde vores julemiddag pa en cafe bestaende af pizza og telefon opkald hjem til familien i Danmark.

Turen fortsatte til Quenstown som er kendt for sine vilde aktiviteter udendors men vejret var darligt sa vi var der i 5 dage uden at opleve noget vildt( ov,ov). Men vi provede dog at tage turen op pa et bjerg med en gondol og nyde udsigten og sejle med et dampskib. Vi tog videre til byen Te Anau som er indgangen til Milford Sound her var vejret fantastisk og vi fejrede Nytar nede i byen med bal og fyrvaerkeri. Vi tog senere pa en lang ridetur (3 1/2 time) op over hojderyggen med udsigt over byen. Vi sa ogsa en glowworm grotte som er fyldt med orme som lyser bla i deres maver nar de er sultne dette viser sig som en himmel af lysene stjerner pa grotte vaeggene.

Vi tog til Milford Sound pa en fantastisk dag hvor solen skinnede fra en skyfri himmel hvilket er lidt usaedvanligt for det omrade da der falder 8 meter regn om aret. Vi sejlede med en lille bad rundt pa fjorden og naturen der var bare helt fantastisk. Pa vejen tilbage igennem fjorden besogte vi et undervands observatorium som var 5 etager dybt.

Da vejret denne dag var sa fantastisk besluttede vi os for at hoppe i faldskraem. 4000 meter over jordens overflade fra flyveren kunne vi se de have der omslutter Nz. Glecher, bjerge, soer. Det var et fantastisk syn inden det gik ud af flyveren forst hoppede Diana og derefter Anders. Oplevelsen af det frie fald og den helt utrolige udsigt gjorde dette til en hel fantastisk oplevelse for os begge. Det er bestemt ikke sidste gang vi hopper ud af en flyver sammen.

Sa lykkes det os endelig at komme op pa glacieren Fox. Vi floj derop i stralende solskin med en helicopter som satte os af midt pa glecieren. Pa dette sted er isen sa tyk som eifeltarnet i paris. Vi havde to guider med os rundt som banede vej igennem den tykke is med deres okser. Udsigten og oplevelsen af at vandre med pikstovler pa og stokke i haenderne blandt dybe spraekker, hoje bjerge af is og rindende vand var en helt utrolig oplevelse. Vandreturen oppe pa glecieren varede i fire timer og vi var godt solbraendte i ansigterne og isaer pa naeserne da helicopteren hentede os igen.

Lidt stemningsbilleder fra Christchurch hvor vi bl.a. sejlede med en gondol op ad en aa og korte med en gammel sporvogn igennem byen.

Vi var i byen Kaikoura som er kendt for dens liv i havet. Vi var pa to sejlturer hvor vi sa delfiner i hundrevis, 6 hvaler, en masse saeler og albatrosser.

Vi besogte ogsa vulkanen Mt. tarataki som har kostet mange menneskeliv (66) da det er et af verdens nemmeste bjerge at bestige, men da vejret hurtigt kan aendre sig mister mange vandre orienteringen hvis de ikke har en guide med paa turen.

Senere korte vi til lake taupo hvor vi var ude og sejle med en hyggelig gammel baad til nogle stenudskaeringer i maori stil paa denne tur sa vi ogsa en krigs kano med maorikrigere i som var en del af nogle festaktvivteter inde pa bredden. Om aftenen var vi saa heldige at se en  stor komet som var synlig pa himmelen i to dage ved solnedgang.

......Ogsaa skete det uungaalige. Vi har faaet solgt vores kaere lille dyt. Det tog kun tre timer og den blev solgt til et tysk par i 50'erne. Vi fik en god pris for den saa vi er ganske tilfredse med handlen selvom vi foler at vi har mistet en kaer folgesvend som har fulgt os i tykt og tyndt rundt paa vores rejse i New Zealand. De sidste par dage vi har tilbage i New Zealand inden vi rejser til Fiji bruger vi paa at besoge nogle af de dejlige strande her paa nordoen og de sidste ting/steder vi ikke har faet set endnu.

De sidste par dage her i New Zealand har vi brugt paa at se de sidste steder i Auckland. Vi besogte bl.a. Zoo som er kendt fra tv hernede. For at kunne komme lidt rundt de sidste par dage har vi lejet en bil og kobt et lille telt til at sove i og det har givet os mulighed for at nyde nogle dejlige dage ude ved New Zealands strande og vejret har vaeret helt perfekt til at dase, snorkle og sole sig paa stranden (Hahei beach), men vi foler os nu meget klar til at flyve til Fiji imorgen og glaeder os til o livet i 14 dage. Vi glaeder os til at vende hjem til Danmark forhabenlig solbraendte og med en masse dejlige oplevelse fra den store verden.